Poniżej zamieszczamy informacje dotyczące funkcjonowania e-Doręczeń; unijnej dyrektywy platformowej, której regulacje mają być zaimplementowane przez państwa członkowskie do przepisów krajowych do dnia 2 grudnia 2026 r. oraz projektu tzw. ustawy antyhejterskiej, który wpłynął do Sejmu w dniu 30 sierpnia 2024 r.
E-doręczenia
Ministerstwo Cyfryzacji Od 1 stycznia 2025 r. można oficjalnie wysyłać i odbierać pisma urzędowe poprzez e- Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru.
E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru.
Skrzynka e-Doręczeń docelowo zastąpi korespondencję przez ePUAP. Pozostałe usługi ePUAP będą stopniowo zastępowane w ramach innych projektów.
Z e-Doręczeń będzie można korzystać przez:
- skrzynkę e-Doręczeń na mObywatel.gov.pl i edoreczenia.gov.pl,
- skrzynkę na Koncie Przedsiębiorcy na biznes.gov.pl,
- system kancelaryjny EZD zintegrowany z e-Doręczeniami,
- aplikacje firm dostarczających usługę e-Doręczeń.
Po upływie 14 dni od wpłynięcia na adres obywatela, firmy i innego podmiotu niepublicznego korespondencji od podmiotu publicznego uznaje się ją za doręczoną, nawet jeśli adresat jej nie otworzy.
Gdy odbiorca nie będzie miał adresu do e-Doręczeń, urząd wyśle dokumenty elektronicznie, ale zostaną one wydrukowane i doręczone odbiorcy przez operatora wyznaczonego (obecnie to Poczta Polska). Czasami podmioty publiczne będą musiały wybrać usługę hybrydową lub korespondencję papierową ze względu na wymogi prawa.
Usługa hybrydowa, czyli elektroniczno-papierowa (łączona), daje takie samo bezpieczeństwo jak elektroniczna:
- zapewnia tajemnicę korespondencji – jest ona drukowana i kopertowana automatycznie,
- potwierdza tożsamość nadawcy,
- daje wiarygodną informację o tym, jak doręczono wiadomość.
Tylko urzędy i inne podmioty publiczne mogą wysyłać dokumenty w usłudze hybrydowej.
Źródło: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/e-doreczenia-juz-obowiazuja–system-do-wysylki-listow-poleconych-przez-internet-wystartowal, https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/pytania-i-odpowiedzi
PURDE
Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych PURDE to publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Źródło: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200002320
Portal Samorządowy
Opublikowano: 24 stycznia 2025 r. Przesyłki w ramach PURDE, czyli wysłane całkowicie elektroniczne, powinny być dostarczone w ciągu 24 godzin. Często się to jednak nie udaje. Weryfikacja e-Doręczeń trwa nawet przez kilka dni, choć powinna to być jedna doba.
Informacja Ministerstwa Cyfryzacji dotycząca e-Doręczeń
Opublikowano: 22 stycznia 2025 r.
W związku ze zgłoszeniami części podmiotów publicznych dotyczącymi problemów z realizacją usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, które zostały przekazane Poczcie Polskiej, Minister Cyfryzacji zwrócił się do Prezesa Poczty Polskiej o przedstawienie do 23 stycznia 2025 r. informacji nt. stanu realizowanych usług przez Pocztę Polską jako Operatora Wyznaczonego, w tym informację w zakresie naprawy zgłaszanych błędów dot. realizacji usługi oraz przedstawienie propozycji działań naprawczych usprawniających korzystanie z e-Doręczeń.
Poczta Polska odpowiada za wykonanie usług PURDE (doręczenie całkowicie elektroniczne) i PUH (doręczenie hybrydowe) wysłanych w prawidłowy sposób przez użytkowników. Warunki i zasady świadczenia usług Operatora Wyznaczonego wskazują, że przesyłka wysłana za pomocą PURDE (doręczenie całkowicie elektronicznie) powinna trafić do adresata w ciągu 24 godzin. Szybka reakcja na zgłaszane problemy techniczne jest kluczowa dla zapewnienia skutecznego działania administracji oraz zaufania obywateli do państwa i tego będziemy oczekiwać od Poczty.
Monitoring problemów technicznych w Ministerstwie Cyfryzacji odbywa się na bieżąco, a zgłoszenia od części podmiotów korzystających z e-Doręczeń są przekazywane do Poczty Polskiej. Dotyczą one głównie czasu realizacji usługi, braku prezentacji niektórych wiadomości w skrzynkach odbiorczych oraz braku możliwości pobrania szczegółów wiadomości.
Minister Cyfryzacji oczekuje od Poczty Polskiej pilnej reakcji. Zespół Centralnego Ośrodka Informatyki podległy Ministerstwu Cyfryzacji pozostaje do dyspozycji Poczty Polskiej w zakresie wsparcia przy rozwiązywaniu problemów technicznych. W najbliższym czasie planowane jest dodatkowo spotkanie z udziałem wszystkich interesariuszy, aby usprawnić procesy związane z funkcjonowaniem e-Doręczeń.
Źródło: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/informacja-ministerstwa-cyfryzacji-dotyczaca-e-doreczen2
Poczta Polska
Opublikowano: 21 stycznia 2025 r.
Podczas integracji systemów użytkowników z systemem e-Doręczeń mogą wystąpić problemy, które są zgłaszane Poczcie Polskiej, jako operatorowi wyznaczonemu. Poczta Polska stale podejmuje szereg działań optymalizacyjnych, a w razie potrzeby naprawczych jako operator systemu oraz wdraża zmiany mające na celu przyspieszenie działania systemu. Najczęstsze zgłaszane problemy z prędkością działania systemu związane są z nieprawidłową konfiguracją systemów po stronie klientów. Zgłaszane problemy są rozpatrywane z uwagą i stanowią dla Poczty Polskiej priorytet. W przypadku wystąpienia opóźnień w dostarczaniu przesyłek, zespół aktywnie współpracuje z zaangażowanymi stronami, aby jak najszybciej zidentyfikować i wyeliminować przyczynę opóźnienia.
Źródło: https://www.poczta-polska.pl/news/e-doreczenia-bezpieczenstwo-i-skutecznosc- priorytetami
DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2024/2831 z dnia 23 października 2024 r. w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform
Artykuł 5 – Domniemanie prawne
1. Domniemywa się w świetle prawa, że stosunek umowny między cyfrową platformą pracy a osobą wykonującą pracę za pośrednictwem platformy poprzez tę platformę jest stosunkiem pracy, jeżeli stwierdzone zostają okoliczności faktyczne wskazujące na kierownictwo i kontrolę, zgodnie z prawem krajowym, umowami zbiorowymi lub praktyką obowiązującymi w państwach członkowskich i z uwzględnieniem orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości. W przypadku gdy cyfrowa platforma pracy zamierza wzruszyć to domniemanie prawne, spoczywa na niej ciężar udowodnienia, że dany stosunek umowny nie jest stosunkiem pracy zdefiniowanym przez prawo, umowy zbiorowe lub praktykę obowiązujące w państwach członkowskich, z uwzględnieniem orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości.
Artykuł 6 – Ramy środków pomocniczych
Państwa członkowskie ustanawiają ramy środków pomocniczych, aby zapewnić skuteczne wdrożenie i przestrzeganie domniemania prawnego.
W szczególności:
c) zapewniają skuteczne kontrole i inspekcje prowadzone przez właściwe organy krajowe, zgodnie z prawem krajowym lub praktyką krajową, a w szczególności zapewniają, w stosownych przypadkach, kontrole i inspekcje wobec konkretnych cyfrowych platform pracy, w przypadku gdy właściwy organ krajowy ustali istnienie stosunku pracy pomiędzy taką platformą a osobą wykonującą pracę za pośrednictwem platformy, a jednocześnie zapewniają, aby takie kontrole i inspekcje były proporcjonalne i niedyskryminacyjne;
d) zapewniają odpowiednie szkolenia dla właściwych organów krajowych oraz zapewniają dostępność wiedzy technicznej w dziedzinie zarządzania algorytmicznego, aby umożliwić takim organom wykonywanie zadań, o których mowa w lit. b).
Artykuł 29 – Transpozycja i wdrożenie
1. Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie do dnia 2 grudnia 2026 r. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.
Źródło: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202402831
Do platform cyfrowych zaliczają się np.: Uber, Bolt czy Glovo.
Centralny Instytut Ochrony Pracy
Praca platformowa obejmuje przewozy, dowozy, prace domowe i fizyczne, proste prace wykonywane przez Internet, a także tzw. crowdwork, gdzie usługi pozyskiwane/świadczone są poprzez aplikacje mobilne lub platformy internetowe, łączące osoby świadczące usługi z klientami.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Opublikowano: 11 marca 2024 r.
Przyjęcie dyrektywy oznacza szereg zmian w prawie polskim. Kluczowe jest wypracowanie krajowych rozwiązań w zakresie wzruszalnego domniemania istnienia stosunku pracy w zakresie pracy platformowej. Dyrektywa zobowiązuje państwa członkowskie do wdrożenia tej instytucji do prawa krajowego nakreślając ogólne wytyczne. Szczegóły muszą być wypracowane w kraju. Domniemanie ma być skuteczne, ma ułatwiać dochodzenie właściwego statusu zatrudnienia.
Postępowanie w sprawie ochrony dóbr osobistych przeciwko osobom o nieznanej tożsamości (projekt poselski ustawy: – o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw – tzw. ustawy antyhejterskiej)
W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano m.in.: „W ostatnich latach, wraz z dynamicznym rozwojem technologii, naruszenia dóbr osobistych stały się poważnym problemem społecznym. Internet stał się przestrzenią, w której cyberprzemoc oraz hejt stały się powszechne. Poszkodowani, którzy padają ofiarą takich naruszeń, często zmagają się z poważnymi konsekwencjami psychicznymi. Publikacje na forach internetowych czy w mediach społecznościowych naruszają dobra osobiste osób nie tylko w sferze prywatnej, ale także mogą dotykać przedsiębiorców i stanowić zagrożenie dla prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.
Jednym z najważniejszych problemów związanych z naruszeniami dóbr osobistych w Internecie jest trudność w identyfikacji sprawców (…). Z perspektywy więc osoby, która nie zna danych osoby dopuszczającej się naruszenia jego dóbr osobistych w Internecie, wprowadzenie instytucji „ślepego pozwu” umożliwi skorzystanie z przewidzianego w art. 45 ust. 1 Konstytucji RP „prawa do sądu”. W związku z powyższymi problemami, istnieje pilna potrzeba wprowadzenia rozwiązań legislacyjnych, które pozwolą ofiarom „anonimowego hejtu” skutecznie dochodzić swoich roszczeń przed sądem.
Wprowadzenie instytucji ,,ślepego pozwu” stanowić będzie pierwszy istotny krok w walce z „anonimowym hejtem”. Takie rozwiązanie legislacyjne pozwoli na składanie pozwów bez konieczności wcześniejszego ustalenia tożsamości sprawcy przez osoby poszkodowane oraz zagwarantuje realną pomoc Państwa w identyfikacji sprawcy na potrzeby postępowania cywilnego. Wprowadzenie instytucji „ślepego pozwu” umożliwi osobom poszkodowanym sięgnięcie do mechanizmów odpowiedzialności cywilnoprawnej w celu zwalczania zniesławiających wpisów w Internecie (…)”.
Źródło: https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/druk.xsp?nr=728

Dlaczego warto należeć do Związku?
- Nie jesteś sam jeśli masz problemy w pracy,
- Działając w NSZZ „Solidarność” masz większą szansę na wynegocjowanie wyższych płac i lepszych warunków pracy,
- Zyskujesz pomoc w przypadku niesprawiedliwego traktowania, dyskryminacji, przemocy,
- Korzystasz z pomocy prawników i związkowych ekspertów,
- Jesteś aktywny i możesz pomagać innym.